joi, ianuarie 24, 2008

Penibiliul la nivel de artă


Am auzit pe la televizor că începe o nouă goană a parcărilor Bucureştene. Am intrat şi eu puţin pe net ca să văd despre ce e vorba.
Am căutat aproape o oră până am găsit Strategia de parcare pe teritoriul Municipiului Bucureşti (http://www4.pmb.ro/wwwt/l52/docs/22_01_2008.pdf)
De ce credeţi că am găsit-o aşa de greu? Pentru că era ascunsă într-un colţişor al site-ului primăriei, la capitolul CONSULTAREA CETATENILOR SI A ASOCIATIILOR LEGAL CONSTITUITE conform prevederilor Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. De ce ascunsă? Pentru că domnii s-au gândit că nu ar trebui să o vadă chiar toată lumea şi atunci au postat-o ca PDF, adică inaccesibilă unei căutări cu Google. Am depăşit starea de surescitare (am fost foarte bucuros că am reuşit să găsesc un act care teoretic ar trebui să fie dezbătut) şi am purces la citit. Am reţinut următoarele
A. Tarife diferite
Adică scump la suprafaţa, ceva mai ieftin în subteran. Rezultatul ar trebui să fie că lumea se va duce spre parcările subterane. Apoi tarife prohibitive în centru şi mai laxe în periferie. Spune documentul:
Metoda de stabilire a tarifului de parcare este un element important pentru strategia de parcare, strategia de transport si trafic, si poate fi folosita pentru:
- a reduce problemele de parcare intr-o anumita locatie;
- a reduce traficul vehiculelor intr-o anumita zona;
- a obtine venituri care sa acopere costurile pentru intretinerea facilitatilor de parcare sau pentru alte scopuri;
- a incuraja parcarile pe termen lung si mediu in facilitatile de parcare special amenajate sau in afara centrului orasului.
Pentru parcajele de suprafata pot fi stabilite tarife care sa fie coordonate cu tarifele pentru parcajele subterane. Acestea pot fi diferite de la o zona la alta, sau pot fi variabile in functie de perioada din zi.

Şi acum intervine primul element cu adevărat pe măsura Primăriei Capitalei:
De asemenea, metoda de stabilire a tarifului poate avea impact si asupra poluarii. Se stie ca centrul orasului este o zona foarte poluata. Dar prin stabilirea unor tarife mai ridicate in zona centrala a orasului posesorii de vehicule vor fi determinati sa foloseasca facilitatile de parcare aflate la marginea sau in afara acestei zone. Astfel incat reducerea numarului de vehicule care circula in zona centrala va avea un impact benefic asupra mediului.
Păi se ne înţelegem. Dacă cineva are o treabă pe la Piaţa Romană, va parca desigur pe undeva prin Colentina, că e mult mai ieftin.
Cineva a făcut şi nişte calcule în toată treaba asta. Se poate spune că în urma calculelor de fezabilitate, vorbim de tarife mai mari de un euro pe oră. Actual tariful este la 15 mii lei vechi pe oră.
Un cârcotaş ar putea spune “care parcaje subterane?”. Ei bine există un răspuns. Cine nu ştia deja, Bucureştiul are pasaje subterane, iar dacă nu are, va avea până în 2017:
Un studiu preliminar a identificat pana la 69 de locuri cu o suprafata carosabila de aproximativ 264.000 m pătraţi, si anume:
Zona Str. Witting, Zona Mall Vitan, Zona Foisorului de Foc, Zona Sos. N. Titulescu, Zona Blvd. Dacia, Zona Str. Stirbei Voda, Zona Str. G. Manu, Zona Str. T. Sperantia, Zona Str. V. Lascar, Zona Str. Serg. Nastase, Zona Griv. Budis, Zona Blvd. Decebal, Zona Lahovari, Zona Panduri, Zona Eroilor, Zona Tineretului, Zona Piscului, Zona Tarusanu, Zona Grivitei, Zona Razoare, Zona A. Vitzu, Zona Izvor, Zona Badasar, Zona Mircea Voda, Zona Cerna, Zona Luncsoara, Zona Progresului, Zona J. Lizal, Zona Tonitza, Zona Selari, Zona Gradina Icoanei, Zona Vladimirescu, Zona Libertatii, Zona 11 Iunie, Zona Mihai Bravu, Zona M. Bravu – P. Protopopescu, Zona Campineanu, Zona Regina Maria, Zona Bibescu, Zona A. Paleologul, Zona Veniamin, Zona Prinosului, Zona Saligni, Zona Gutenberg, Zona M. Milo, Zona Povernei-Coanda, Zona Cihoski, Zona Motilor, Zona Abatorului, Zona Gradinilor, Zona P. Protopopescu, Zona Puscariu, Zona Olimpului, Zona Tanase, Zona Bucur, Zona Sf. Apostoli, Zona Blvd. Unirii, Zona. M. Basarab, Zona Calarasilor, Zona Iancului, Zona Filaret, Zona Istrati, Zona Basarab, Zona Sf. Stefan, Zona N. Dabija, Zona Sf. Vineri, Zona Plevnei, Zona Kogalniceanu, Zona Parc Eroilor.

Ştiu că o să zică toată lumea, “A… deci 69 de parcări subterane! Am înţeles.” Şi îmi vor face cu ochiul a subînţeles. Jur, aşa scrie acolo. Am luat cu copy/paste.
Viceprimarul Capitalei Răzvan Murgeanu, deşi nu are timp să viseze la numere de tip 69, se bazează pe 22 de parcări subterane:
“Cele 22 de parcări subterane sunt singura soluţie viabilă pentru descongestionarea traficului din centrul Capitalei“.
Interesant este că primăria trăieşte o mirare de copil în faţa unui maestru al prestidigitaţiei. Am să ofer un citat extraordinar, vă rog să vă pregătiţi:
Numarul total de masini pentru care lipseste un loc potrivit de parcare este imens – aproximativ 72,000 in timpul zilei in tot Centrul Orasului. Remarcabil este faptul ca numarul total de spatii de parcare “legale” in Centrul Orasului este mai mic de 28.000.
Acel “remarcabil” este desigur un semn de admiraţie asupra românului care se descurcă în absolut orice condiţii. Primăria spune de fapt, “Noi nu le-am pus nimic la dispoziţie, şi uite că nu se întâmplă nimic. Se poate face deci din… nimic bici.
Dar mai este, nu vă relaxaţi:
Problemele din timpul noptii nu sunt la fel de accentuate iar unele zone nu indica nicio problema, avand in vedere ca numarul de masini ale rezidentilor este mai mic decat numarul de spatii de parcare disponibil pe strada.
Desigur, domnii de la primărie se gândesc că românii noaptea nu circulă şi, în consecinţă, nu parchează. Ori poate s-a ajuns la concluzia că toţi bucureştenii care au bani să-şi ia maşină şi să plătească benzina zilnică, stau de fapt în Băneasa sau Paradisul Verde.
Staţi, că mai este:
Strategia de parcare propune reducerea zonelor de parcare pe strada, stabilirea unor astfel de zone doar pe perioade de timp foarte scurt, si ulterior eliminarea lor treptata. Masurile de eliminare a parcajelor pe strada se pot aplica in toate zonele,
cu exceptia celor unde nu exista alte facilitati de parcare.

Ştiţi că mă gândeam exact la asta? De ce nu sporeşte primăria numărul locurilor de parcare printr-o metodă simplă, eliminându-le. Este cel mai bun lucru. Este evident că dacă nu ai unde să parchezi este mult mai bine decât să coste 100 de euro minutul de parcare. Dacă nu ai unde să parchezi, nici nu mai ai de ce să te duci acolo, rămâi acasă.
Adevăratul mesaj abia acum vine. Vă rog să citiţi cu atenţie… vă puteţi exprima părerea numai până la 31 Ianuarie:
Scoaterea masinilor de pe trotuare si asigurarea unui design mai bun al acestora determina stimularea mersului pe jos sau folosirea altor mijloace de transport mai putin poluante in zonele centrale si de locuit. Peisajul urban se va ameliora semnificativ, iar impactul automobilelor asupra mediului se va reduce.
Dacă veţi sta domniile voastre acasă sau vă veţi deplasa per pedes, şi anume apostolorum, nu-i aşa că nu veţi mai avea nevoie de maşini. Atunci desigur că parcările vor fi goale? Nu e mai bine să vă plimbaţi pentru a vă bucura de designul trotuarelor, de fluturii care vor zbura, fâl, fâl, zglobii printre panseluţele puse de primărie, fiecare panseluţă înconjurată de borduri, pentru a nu da nesimţiţii de şoferi peste ea şi să încalce spaţiul privat al trecătorului venit să se bucure de aerul curat şi plin de ozon al metropolei noastre pe care o iubim şi căruia edilii îi acordă atâta atenţie?
„Cei care vor parca în prima parte a zilei vor scoate mai mulţi bani din buzunar decât cei care vor parca noaptea“, a explicat viceprimarul Murgeanu.
Iată că primăria se gândeşte şi la posibilitatea organizării unor întreceri sportive, cu arme albe, arme de foc şi, desigur, tradiţionalele leviere, cu numele de “competiţia locului de parcare”:
Acolo unde exista competitie pentru spatiu, in mod normal trebuie sa se acorde prioritate stationarilor pe termen scurt, care trebuie sa fie cele mai convenabile pentru persoanele care merg in vizita sau la cumparaturi.
Ne apropiem de sfârşit. Nu de sfârşitul documentului care conţine peste 100 de pagini, ne apropiem de sfârşitul răbdării mele.
Ce credeţi să vrea să facă primăria cu locurile de parcare “de serviciu” rămase neocupate pe timp de sfârşit de săptămână? Nu cred că o să ghiciţi, am să vă spun eu… loc de recreere. Să vină familiile, fiecare pe câte un loc de parcare, se pune păturica jos şi… ca la un picnic, o bere, o îngheţată, o vată de zahăr pe băţ…
Avand in vedere ca activitatile legate de recreere/petrecerea timpului liber/cultura au loc doar intr-o anumita perioada a saptamanii, ar trebui luata in considerare si oportunitatea impartirii facilitatilor de parcare destinate acestor zone cu alte zone (rezidentiala, de afarceri, etc.) sau alte activitati care au loc la ore sau in zile diferite.
În curând lumea va avea, pe lângă un permis de conducere, şi un permis de staţionare:
Permise rezidenti pentru parcarea pe strada: alocarea de permise de parcare la marginea trotuarului in cadrul zonei. Procesul trebuie sa fie transparent – in cazul in care cererea e mai mare decat oferta, se va realiza un sondaj intre solicitanti. Permisele trebuie asociate resedintei – schimbarea resedintei presupune pierderea dreptului la permis. In schimbul unei taxe anuale mici, permisul permite parcarea in zona specificata pentru un autovehicul corect identificat (masina, motocicleta, furgoneta, etc.).
În sfârşit, primarul general şi, probabil, consiliul primăriei generale (nu le pot scrie cu litere mari) se gândesc că cei din provincie ar trebui să-şi lase maşina la intrarea în Bucureşti. Eu aş spune că se şteargă şi pe picioare.
Capacitatea limitata de parcare pe care o poate furniza centrul orasului ar putea fi rezolvata prin crearea facilitatilor de parcare “park & ride” care sa fie usor accesibile cu vehiculul si sa furnizeze o legatura rapida si usoara la mijloacele de transport in comun.
Aceste facilitati de parcare “park & ride”, a caror introducere este sustinuta si de Master Plan, sunt o modalitate foarte buna de rezolvare a problemelor privind parcarea prin integrarea in sistemul public de transport, care va trebui sa fie luata in considerare pe viitor avand in vedere ca in prezent numarul de vizitatori din afara orasului este destul de scazut si ca aceasta strategie face referire in principal la zona centrala a orasului.

Domnule primar, ce ne facem însă dacă asemeni Bucureştiului se hotărăsc şi alţii să facă acelaşi lucru. Când mergeţi domnia voastră spre munte, de exemplu, poate aţi observat că şoseaua trece, la un moment dat, prin nişte localităţi. Ce vă faceţi că la ei în localitate domnia voastră sunteţi străin. Poate că nu vă vor mai lăsa să treceţi pe acolo decât în papuci.

În încheiere, aş vrea să-i asigur pe cei care au gândit acest plan de întregul meu sprijin… uite de aia nu mi-am luat eu maşină.

2 comentarii:

Radu2000 spunea...

Problema parcarilor in marile orase se rezolva greu, nu puntru ca nu ar fi solutii tehnice sau financiare ci pentru faptul ca nu intereseaza pe nimeni, nu aduce bani. E mult mai rentabil sa ridici o constructie fie si in centrul Herastraului, sau vorba ta, o parcare subterana, de aici vin banii pentru cei ce aproba, pentru cei ce construiesc, pentru cei ce vand si pentru cei ce revand.
Pana ce societatea civila, bucurestenii, nu vor lua atitudine, nu se vor implica pentru a isi promova interesele, nu se va face nimic.

Bibliotecaru spunea...

La un euro per ora şi loc de parcare, nu aş spune că o parcare nu aduce bani. Probabil că la nivel de capitală venitul a depăşi un milion de euro pe zi, adică cam jumătate de miliard de euro per an. E drept, bani pentru primărie şi/sau privaţii care se joacă de-a parcarea. Unde nu am eu 100 locuri de parcare ale mele, undeva în centru, că aş rupe bilete... şi noaptea aş sta.